تبلیغات
علمیران - آب اكسیر زندگی ورزشكاران
آب اكسیر زندگی ورزشكاران | ورزشی ,
*بدن انسان از 60 تا 65 درصد آب تشكیل شده است .
*ماده سازنده هاهیچه ها ، غضروف های بین دنده ای می باشد .
*ماده حل كننده و انتقال دهنده برای مواد غذایی است .
*تنظیم كننده میزان حرارت بدن می باشد .
* تشكیل دهنده مایعات بدن می باشد (خون ، آنزیم و هورمونها)
*برای اجرای مطلوب عملكرد اعضای بدن ، مهم به شمار می آید .
بنابراین مشخص است كه مصرف كافی آب تا چه اندازه برای حفظ سلامتی و شادابی اهمیت دارد.
از دست دادن آب به میزان یك درصد ، در رابطه با وزن بدن ، موجب كاهش توانایی های جسمانی می گردد و كم شدن آب به میزان 20% می تواند مرگبار باشد .
در مغز سلولهای ویژه ای به نام "گیرنده های اسمزی " وجود دارند كه زمان تشنگی را به فرد اطلاع می دهند . این سلولها وقتی فعال می شوند كه غلظت نمك در خون براثر تعریق تا حد زیادی بالا برود . (نمكی كه همراه با عرق از دست می رود به مراتب كمتر از آب از دست رفته است )
از این رو ورزشكاران فعال می بایستی روزانه حداقل 3 لیتر مایعات بنوشند تا از غلظت خون و نارسایی در انجام وظایف كلیه ها ، جلوگیری نمایند .
جذب مایعات باید روزانه دستكم 3 لیتر باشد . اما بهتر است كه این میزان بیشتر باشد تا ارگانیسم یدن در تبادل مواد غذایی به گونه ای مطلوب مورد حمایت قرار بگیرند .
اگر میزان مصرف آب زیاد باشد ، عضلات سفت می شوند زیرا 65 درصد وزن ماهیچه ها آب می باشد .
همواره چه در محل كار ، چه در ماشین و خانه مقداری آب در دسترس داشته باشید تا گاهگاهی چند جرعه از آن را مورد استفاده قرار دهید . به هنگام تمرینات ورزشی و فعالیت نیز چون مقدار زیادی ازآب بدن دفع می شود . نیاز به مصرف آب بیشتر می شود كه البته مقداری ویتامین و مواد كانی هم از دست می روند . لذا با مصرف كلسیم كه در شیر و فرآورده های لبنی ، كلم سبز ، میوه های هسته دار و گردو موجود است می توان عملكرد اعصاب ، عضلات ، قلب و جبران كم خونی را نمود و همچنین برای تقویت استخوان ها و دندان ها ضروری است . و با مصرف منیزیم كه در شیر، ذرت ، سبزیجات دارای برگ سبز و غیره وجود دارد می توان جبران كمبود و یتامین ها را نمود و در بهبود عملكرد تبادل مواد و سنگ بنای استخوان ها و فعالیت بهینه عضلات به آنها كمك كرد .
با مصرف آهن كه در سبزیجات ، گوشت و جگر و ذرت و... وجود دارد می توان بخشی از گلبول های قرمز را مجددا" ساخت با مصرف ید (كه در ماهی دریایی ، نمك طعام ید دار و... ) وجود دارد می توان سنگ بنای غده تیروئید و عملكرد آن را بهبود بخشید .
و با مصرف پنیر ، نان ، انواع میوه ها ، سیب زمینی ، غلات و حبوبات و... می توان موجب بازگشت آب در الیاف عضلات شد و همچنین در عملكرد سیستم اعصاب و عضلات ، كاربرد بسیار خوبی دارند .
با ساخت عضلات ، سفت كردن آنها و برطرف كردن چربی های زاید همراه با تمرینات كششی ، منظم و مستمر و تغذیه مناسب و مصرف آب به میزان لازم می توان به تناسب اندام ، سلامتی ، بهبود دستگاه گردش خون و تنفس ، قدرت بدنی بالا ، چابكی سریع ، آمادگی جسمانی مثبت و انعطاف پذیری و هماهنگی سیستم عصبی مطلوبی و دقت عمل و بهبود سیستم مغزی دستیابی پیدا كرد وتاثیرات مثبت آن را با كمی دقت و تمرین و نوشیدن مایعات قطعا" مشاهده خواهید كرد .
فراموش نكنید نوشیدن مایعات ، ورزش و تغذیه مناسب برای همه افراد جامعه ، نتایج خوبی را به همراه خواهد داشت و همواره شاداب و تندرست هستید و در مقابل بیماریها قوی و مقاوم خواهید شد .

اثرات زیان آور كاهش آب
اگر 1% آب بدن از دست برود ، آستانه تشنگی به وجود می آید كه در گرما موجب كاهش ظرفیت كار بدن می گردد .
اگر 2% آب بدن از دست برود ، تشنگی شدید است و موجب ناراحتی های مهم ، احساس افسردگی ، خستگی و كاهش اشتها می شود .
اگر 3% آب بدن از دست برود ، خشكی دهان به همراه افزایش غلظت خون ، كاهش ادرار و كاهش تواناییها را بدنبال دارد .
اگر 4% آب بدن از دست برود ، 20 تا 30 درصد ظرفیت كارایی و فعالیت بدن كاهش می یابد .
اگر 5% آب بدن از دست برود ، اشكال در تمركز ، سردرد ، بی حوصلگی و بی خوابی عارض می گردد.
اگر 6% آب بدن از دست برود ، آسیب شدید در تنظیم دمای بدن ، افزایش تعداد تنفس و احساس سوزش در مجاری تنفسی ایجاد می گردد .
اگر 7% از آب بدن از دست برود ، در صورتیكه با گرما همراه باشد باعث فرو پاشیدگی تركیبات بدن می گردد و آسیبهای زیادی بدنبال دارد .
اگر 10% از آب بدن از دست برود ، بسیار خطرناك است و اگر 30 % آب بدن از دست برود ، شخص از بین می رود .

نوشته شده توسط محمد در یکشنبه 5 آبان 1387 و ساعت 08:55 ب.ظ
نوشته های پیشین
+ جیمی هندریکس پدر گیتار الکتریک+ اریک کلپتون((eric clapton))+ جف بک((Jeff beck))+ چگونه بوی بد را ریشه‌کن کنیم؟+ جیمز هتفیلد+ استاد بنان+ بیوگرافی متالیكا+ جلال ذوالفنون+ یانی کریسومالیس + بتهوون+ ماه+ مریخ+ سیاره مشتری+ سیاره زحل+ سیاره اورانوس

صفحات: